Hikayat jari Dang Amai

Sumbangsih untuk Bonda Almarhumah Dayang Hjh Halimah Hj Yussof




Malaysia:
  • VANILLA PASTRY BANDAR BARU BANGI.


  • Brunei Darussalam
  • BEST EASTERN BOOK STORE BRUNEI DARUSSALAM
  • LE APPLE BAKERY
  • PUSTAKA REMAJA


  • On-Line Sale:
  • JEMARI SENI
  • E-KEDAI














    PURIH BANGSA

    Brunei tanah air kita
    Warisan berkurun lamanya
    Budaya Melayu teras bangsa
    Islam cara hidup kita

    Kita purih pancir mulia
    Tabah gagah berhemah tinggi
    Bermaruah dan berperibadi
    Bersopan sedar harga diri

    Masa depan penuh cabaran
    Kita ungkayahkan dengan iman
    Dengan ilmu bakti setia
    Ikhlas amanah kerana Allah

    Bangunkan kemakmuran
    pelihara keamanan
    Teguhkan kedaulatan
    Tegakkan keadilan
    Junjunglah kebenaran
    Hidupkan kerohanian
    Ajaran Allah kita turutkan

    Tegak bersatu mendukung negara
    Brunei sejahtera bumi tercinta
    Taat setia rakyat bahagia
    Di bawah naungan Sultan kita





    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Anak pemagat dibawa lari,
    Dibawa oleh anak Benggali;
    Mari tuan duduk kemari,
    Makan sirih bersama kami
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~




  • << December 2005 >>
    Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
     01 02 03
    04 05 06 07 08 09 10
    11 12 13 14 15 16 17
    18 19 20 21 22 23 24
    25 26 27 28 29 30 31




  • Remalan Cuaca Negara Brunei Darussalam






  • ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Pohon besar empat pemeluk
    Hendak ditebang berdiri duduk
    Kalau tidak panjang penjuluk
    Manakan dapat bunga yang elok

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



    Gandang Si Dondang
  • Dendang Brunei
  • Seri Brunei


  • Brunei Tanah Air Ku
  • KHEU
  • KAMUS BERUNAI


  • Radio Televisyen Brunei
  • RTB Home Page
  • PELANGI 91.4 FM


  • Resepi RTB
  • Kek Lapis Tarap
  • Sajian Dapur Radio Kitani



  • Seni tiada sempadan
  • Jari Amaiku
  • Kaban Craft
  • Rajawali Art Gallery
  • Redzuan Rusli Melakar
  • Rozi d artist


  • Apanya kitani
  • Anak Brunei
  • Awan Biru
  • Brunei Iron Lady
  • Brunei Tau
  • Crystal Frog
  • Dang Ayang
  • My Passion
  • Rouge Economist
  • Pak Malau
  • Paulaland 16
  • Pena Gila
  • Puasha
  • Redzuan
  • Seri Dewi
  • Si Pugut
  • Temburong Central
  • Ucing Itam


  • Dang Sanak
  • Memeng
  • Penguin Kalas di gurun pasir
  • Ct


  • Kadai Orang kitani
  • Hobi
  • Made to oder


  • Dapur orang kitani

  • Blue Eden
  • Brunei Restaurant Review*
  • Cookie Monzters
  • Food for thought*
  • Food Hungry
  • Foodie Tales
  • Life, Food and Randomness
  • Sapphira Cakes
  • Self taught Chef
  • The Cupcake Queen Brunei
  • What's in your tummy
  • Carita Makan





  • Penglipur Lara
  • Adek Nakal
  • Bonda Puteri
  • Bonda Ratu
  • Spupu Spapat
  • Jidah
  • Klavu Qulit Tiqus
  • Tanah Pusaka
  • Achik
  • Otak Gila da Babas


  • Adek beradek lain mak-bapak
  • Aida Maheran
  • Wabbit Da Rabbit



  • Membuka minda
  • Atikah
  • Atok
  • Arigato
  • Baghdad is burning
  • Budin TaBabas
  • Hijau Zamrud
  • Jiwarasa
  • Jahrera
  • Mohd Hatta Ghazali
  • Khabar dari Makkah
  • Nujum Pak Belalang
  • Pramoedya
  • SuriJiwa



  • Bila mata pena menari
  • Adileah
  • Aisya Sofea
  • Aida Adriani
  • Aina Emir
  • Anis Ayuni
  • Azizi Abdullah
  • Damya Hanna
  • Darma Mohammad
  • Eyman Haykal
  • Faisal Tehrani
  • Niamat'atiffi
  • Imaen
  • Izza Aripin
  • Izzulizzati
  • Matt Romeo
  • John Norafizan
  • Khairyn Othman
  • Lynn Dayana
  • Damya Hanna
  • Lily Suriani
  • Najwa Aiman
  • Norzailina
  • Meen Zulaikha
  • Norisah Bakar
  • Lily Kamaluddin
  • Lilly Haslina
  • Noorsuraya Adnan
  • Rnysa
  • Ruby Hazri
  • Salina Ibrahim
  • Sri Diah
  • Zaharah Muhammad



  • Dang malai Dang bungang ku:
  • Dang Amai
  • Dang Anis
  • Dang Ayang
  • Dang Inoi
  • Dang Jijah
  • Dang Kalas
  • Dang Nila
  • Dang Sari



  • Bicara tentang buku
  • Anak Dara Menteri - Matt Romeo
  • Anak Dara Menteri 3 - Matt Romeo
  • Bara - Abdul Rahim Awang
  • Damai - Noor Suraya
  • Doa Buat Suamiku - Sri Diah
  • HAIKU - Lelahiro/DiPinggiran/Tabir Alam
  • Janji Kasih - Sri Diah
  • Katak Di Atas Tempurung - Hj Mohd Hussain Hj Rahmanh
  • Kasih Kita - Najwa Aiman
  • Kopi susu sepatu biru
  • Lorong Ke Kaki Langit - Adi Al-Hadi
  • Labyrinth - Imaen
  • Mahligai Cinta - Sri Diah
  • Nyanyian Tanjung Sepi - Noor Suraya
  • Surat Ungu Untuk Nuha - Noor Suraya
  • Pada angin aku berpesan - Adileah
  • Panggil aku Dahlia - Noor Suraya
  • Takdir - Norisah A.Bakar
  • Tetralogi Laskar Pelangi - Andrea Hirata
  • Tetralogi Laskar Pelangi - Andrea Hirata
  • Travelog HAJI Mengubah Sempadan Iman - Muhd Kamil Ibrahim
  • Zahrah de Tigris - Khairyn Othman


  • Layarlara
  • Jang Geum


  • Si Tukang Ulas novel
  • Antu Buku
  • Seribu Satu Malam
  • Carriekirana
  • Wan Amalyn
  • Ulat Buku




  • Kitab coklat bulu sapi ~da7Crownies~
    chance made us friends
    hearts made us sisters
  • Kaka Basai
  • Lai Damit
  • Along
  • Angah~Achik~Ucu


  • Sesuatu
  • Aku yang pancit
  • Pontianak
  • satu-dua-tiga
  • Tersampok
  • Teropong Ajaib
  • Ternakan cendawan


  • Mambang Tanah
  • Do Mulu


  • Masam-masam Manis
  • Puteri Abu dan Tongkat Sakti
  • Lucifer oh Lucifer
  • Mahligai Cinta Ku
  • Hobi Gila
  • Kucing
  • Suntuk


  • Bila hati menjerit
  • Rindunya zaman hingus meleleh
  • Disubuh duapuluh tujuh februari


    Teman Maya
  • Adhan
  • Anni
  • Bunga Di Jakarta
  • Cik CTi
  • Chempaka
  • Siti Di Kota Singa
  • Suhaila di Nagaoka



  • Landing Time
  • Eita
  • Kak Uya
  • Ija
  • Ruby Hazri
  • Ryana
  • Seriadriani


  • Gudang Buku
  • Alaf21
  • CESB
  • Jemari Seni







  • Khazanah dapor ku yang tak ternilai


    [Periuk Nasi] [Chocoholic] [Fingers] [Gourmet - 60years in making] [Salad] [Say Cheeze] [Scone] [Shortbread]


    MengAyamKaran???
  • ABC Cake
  • Ayam Madu
  • Batu Belah Batu Betangkop
  • Bread Butter Pudding
  • Brodetto
  • Choc Almond Muffin
  • Chocolate Ganache Cheese Cake
  • Custard Coconut Rough>
  • FudgyBrownies
  • Kek Cawan Sanang dan Nyaman
  • Laksa Labok
  • Myrah Cuppies
  • Makaroni Bakar
  • Kek Ngek Ngeek
  • Pancake With Caramel Apple
  • Pavlova
  • Pavlova TIPs
  • Rangin
  • Redbean Bun
  • Roll Bulu Merak
  • Roll Batu Bungan
  • Roasted Duck with Cranberry Sauce
  • Sayor Tai Thong Bu Apsah
  • Shortbread
  • SinahMon Roll
  • Snow White Cheese Cake
  • Soto Rindu
  • Summer Fruit Pie topping with Meringue
  • Tat Nenas
  • Triple Chocolate Peanut Butter Cookies
  • Trifle




  • Dapur berasap
  • Animah
  • Bakers Place
  • Brownies
  • Bunda Nandine di Batam
  • Cek De Sam
  • Cik Wan
  • Cookies Monstarr
  • Diana
  • Ihsan
  • Jun di Shah Alam
  • MamaFami
  • Kak Norz
  • Kak Pah Sherry
  • Mama Sya
  • Mamazieza
  • Mama Vouge
  • Mat Gebu di Johor
  • Princess Haryati
  • ResipiNet
  • Rinnchan
  • Rossya
  • Rozzan di Singapura
  • Su Yin
  • Tun Zureidai
  • Ummi di Pahang
  • Umi-e
  • What I eat today?


  • Betty Crocker
  • Cooking for Engineers
  • Delia Online
  • Jamie Oliver
  • Nigella Lawson
  • Gadget Candy

  • Landing time:
  • House and Garden
  • Better Homes and Garden




  • Mula mencoret 21hb March 2005






    My blog is worth $11,290.80.
    How much is your blog worth?




    If you want to be updated on this weblog Enter your email here:



    rss feed



    Wednesday, December 28, 2005
    Fudgy Brownies

    6 oz good bittersweet chocolate

    2 oz unsweetened chocolate, chopped

    1 sticks (12tablespoons) unsalted butter

    1 cup sugar

    2 teaspoons vanilla extract

    4 large eggs

    teaspoon salt

    1 cup all-pupose flour

    1 cup(6oz) semisweet chocolate chips

    1 cup almond, chopped (optional)

    Preheat oven to 180celcius. Butter and flour a 13-by-9-inch baking pan, knocking off excess flour.

    Melt bittersweet and unsweetend chocolate with unsalted butter in a medium metal bowl set over a pan of barely simmering water, stirring until smooth. Remove from heat and cool to lukewarm.

    Stir sugar and vanilla into chocolate mixture, then add eggs one at a time, stirring well after each addition. Add salt and flour, stirring until just combined. then stir in chocolate chips and chopped almond.

    Pour batter into baking pan and smooth top. Bake until wooden pick or skewer inserted in center comes out with some moist crumbs adhering, 25 to 30 miniutes. Cool completely in pan on a rack, then cut into 24 bars.

    ~Sekapur Sireh~

    Mudahkan?? Semudah A B C. Kita campak je bahan-bahan semua tu. Dah jadi sebiji brownies yang menyelirakan. Sebenarnya tahap kepanasan oven dan jangka masa membakar brownies ini tidak banyak sedikit akan mempengaruhi tekstur brownies anda. Sama ada brownies anda akan jadi fudgy ataupun keras. Satu yang anda harus ingat, simpan semalaman dalam peti sejuk sebelum dihidang. Tekstur brownies anda akan lebih cantik dan lebih mudah untuk  dipotong. Rasanya pun lebih umph....

    Setelah Dang Ayang membuat carta desebencrownies yang katanya aku suka tayang resipi maka aku pon belek baliklah n3 ku yang lepas-lepas, baru ku sedari, blog aku sudah jadi sebuah blog dapor. Didalam tracker ku juga menunujukan pencarian resipi adalah statisktik yang paling tertinggi sekali.

    All Keywords Unique Visitors
      638     4.34%     resipi  
      531     3.61%     resepi  
      499     3.39%     brunei  
      425     2.89%     biskut  
      370     2.51%     raya  
      342     2.32%     gambar  
      300     2.04%     sultan  
      290     1.97%     perkahwinan  
      272     1.85%     melayu  
      222     1.51%     kek  
      158     1.07%     pengantin  
      120     0.82%     kuih  
      119     0.81%     suria  
      119     0.81%     kueh  

    Terima kasih kepada PinkJambu yang bersusah payah mengirimkan aku kueh Karas(kueh Jala di Bonai). Bila pulak nak buat kelas kueh Karas nih. Tak kan pasal banjir kat Jitr@ tuh, kilang PinkJambu gulong tikar pulak.. Tak lupa jugak pada sepupu kita Wan Em'pok Kekabu yang susah-susah buat serunding untuk akak. Berapa hari Em parut kelapa buat kerisik yang sedap tuh :P Untuk Infa dan Klena ingatan kalian buat Nina terkedu. Buat Majidah, maaf menyusahkan sangat. CD Amy Mastura tuh buat Kak Long (Liyana) makin cemburu pada Leynah. Dan kepada Birunila, Eita  dan semua yang buat heboh diperjumpaan bersama Dang Ayang, ku terima salam adik-adik dan kakak-kakak dengan perasaan dot dot dot  menci menci menci ketuk kepala Birunila.. PinkJambu.. Eita.. ngan bantal Wan Em'pok Kekabu.

    ItikQuack kesian kan kita???? ditinggalkan Kaka Basai.. uwaaaaa : ((: ((: ((: ((

    P/s - n3 ni dah lama terperap dalam savedraft sebelum tersampok lagi. Inilah yang ku janjikan pada AN. Maaf terpaksa lama menunggu. Harap menjadi Big Smile


    Posted at 01:36 pm by ninasuria

    Em
    December 28, 2005   11:18 PM PST
     
    uwaaa! kak nina dah tau rahsia kerisek ku...
    bila la boleh mkn fudgy An resipi kak nina ni...An, kalo tak buat......siap!
    birunila
    December 29, 2005   07:21 AM PST
     
    nina :o
    pinkJambu
    December 29, 2005   08:26 AM PST
     
    hiahhhh..iahhhhh *sound efek ala ninja* iahhhhhh..*elak dari kena ketuk ngan bantak kekabu*..iahhhh.
    nina
    December 29, 2005   03:58 PM PST
     
    EM sumpah wallah akak tak tau pon rahsia kerisik tu.. :P ni mesti dah masuk posyon 14 hikhikhikhik

    AN dengar tu EM dah cukup ngan kayu api :P

    Birunila napa terkezut.. tertelan putik durien

    Pinkjambu yeehaaaaaa wacaaaa *silat balik guna pendekar mostar kuda lima2*
    JiD
    December 29, 2005   04:58 PM PST
     
    heheheh...**sengeh sampai telinga** tak der susah pun kak..tapi tak dpt nak tinggalkan wasiat lama2 dgn kak ryn ari tuh..sbb jid kelam kabut kena balik opis sebelum pkl 6pm...uwaaaaaaaaa...
    itikQUACK
    December 31, 2005   02:36 PM PST
     
    uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!
    uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!
    mmg kesian org kena tinggal ni, uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!
    kak mon
    January 1, 2006   08:15 AM PST
     
    Jid
    wasiat tu betul2 berhantu *wink* siannya adik akak nih.. nasib x langgar orang ek :D

    ItikQuak
    Nah amik lah towel nih *kuarkan towel guna lap meja* uwaaaaaaaaaaa join nangis ngan itik lagi sampai lock jaw
    tulip
    January 1, 2006   03:23 PM PST
     
    *tutup telinga 2-2 belah* adoi!!! sumbangnya suara org dok nangis tu... menganggu org tido jek... :P

    kak nina, ucu... agaknya yg banjir kat kedah tu air mata yg turun dr borneo ke? hahaha
    AN
    January 6, 2006   12:42 PM PST
     
    Kak Nina,

    terimakasih banyak2 sebab bagi resepi brownies nih, memang teringin nak cuba. Harap2 menjadi lah. Resepi bread pudding kak nina dah 2 kali buat, banyak betul permintaan suruh buat lagi.
     

    Leave a Comment:

    Name


    Homepage (optional)


    Comments




    Previous Entry Home Next Entry