Hikayat jari Dang Amai

Sumbangsih untuk Bonda Almarhumah Dayang Hjh Halimah Hj Yussof




Malaysia:
  • VANILLA PASTRY BANDAR BARU BANGI.


  • Brunei Darussalam
  • BEST EASTERN BOOK STORE BRUNEI DARUSSALAM
  • LE APPLE BAKERY
  • PUSTAKA REMAJA


  • On-Line Sale:
  • JEMARI SENI
  • E-KEDAI














    PURIH BANGSA

    Brunei tanah air kita
    Warisan berkurun lamanya
    Budaya Melayu teras bangsa
    Islam cara hidup kita

    Kita purih pancir mulia
    Tabah gagah berhemah tinggi
    Bermaruah dan berperibadi
    Bersopan sedar harga diri

    Masa depan penuh cabaran
    Kita ungkayahkan dengan iman
    Dengan ilmu bakti setia
    Ikhlas amanah kerana Allah

    Bangunkan kemakmuran
    pelihara keamanan
    Teguhkan kedaulatan
    Tegakkan keadilan
    Junjunglah kebenaran
    Hidupkan kerohanian
    Ajaran Allah kita turutkan

    Tegak bersatu mendukung negara
    Brunei sejahtera bumi tercinta
    Taat setia rakyat bahagia
    Di bawah naungan Sultan kita





    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Anak pemagat dibawa lari,
    Dibawa oleh anak Benggali;
    Mari tuan duduk kemari,
    Makan sirih bersama kami
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~




  • << February 2006 >>
    Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
     01 02 03 04
    05 06 07 08 09 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28




  • Remalan Cuaca Negara Brunei Darussalam






  • ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Pohon besar empat pemeluk
    Hendak ditebang berdiri duduk
    Kalau tidak panjang penjuluk
    Manakan dapat bunga yang elok

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



    Gandang Si Dondang
  • Dendang Brunei
  • Seri Brunei


  • Brunei Tanah Air Ku
  • KHEU
  • KAMUS BERUNAI


  • Radio Televisyen Brunei
  • RTB Home Page
  • PELANGI 91.4 FM


  • Resepi RTB
  • Kek Lapis Tarap
  • Sajian Dapur Radio Kitani



  • Seni tiada sempadan
  • Jari Amaiku
  • Kaban Craft
  • Rajawali Art Gallery
  • Redzuan Rusli Melakar
  • Rozi d artist


  • Apanya kitani
  • Anak Brunei
  • Awan Biru
  • Brunei Iron Lady
  • Brunei Tau
  • Crystal Frog
  • Dang Ayang
  • My Passion
  • Rouge Economist
  • Pak Malau
  • Paulaland 16
  • Pena Gila
  • Puasha
  • Redzuan
  • Seri Dewi
  • Si Pugut
  • Temburong Central
  • Ucing Itam


  • Dang Sanak
  • Memeng
  • Penguin Kalas di gurun pasir
  • Ct


  • Kadai Orang kitani
  • Hobi
  • Made to oder


  • Dapur orang kitani

  • Blue Eden
  • Brunei Restaurant Review*
  • Cookie Monzters
  • Food for thought*
  • Food Hungry
  • Foodie Tales
  • Life, Food and Randomness
  • Sapphira Cakes
  • Self taught Chef
  • The Cupcake Queen Brunei
  • What's in your tummy
  • Carita Makan





  • Penglipur Lara
  • Adek Nakal
  • Bonda Puteri
  • Bonda Ratu
  • Spupu Spapat
  • Jidah
  • Klavu Qulit Tiqus
  • Tanah Pusaka
  • Achik
  • Otak Gila da Babas


  • Adek beradek lain mak-bapak
  • Aida Maheran
  • Wabbit Da Rabbit



  • Membuka minda
  • Atikah
  • Atok
  • Arigato
  • Baghdad is burning
  • Budin TaBabas
  • Hijau Zamrud
  • Jiwarasa
  • Jahrera
  • Mohd Hatta Ghazali
  • Khabar dari Makkah
  • Nujum Pak Belalang
  • Pramoedya
  • SuriJiwa



  • Bila mata pena menari
  • Adileah
  • Aisya Sofea
  • Aida Adriani
  • Aina Emir
  • Anis Ayuni
  • Azizi Abdullah
  • Damya Hanna
  • Darma Mohammad
  • Eyman Haykal
  • Faisal Tehrani
  • Niamat'atiffi
  • Imaen
  • Izza Aripin
  • Izzulizzati
  • Matt Romeo
  • John Norafizan
  • Khairyn Othman
  • Lynn Dayana
  • Damya Hanna
  • Lily Suriani
  • Najwa Aiman
  • Norzailina
  • Meen Zulaikha
  • Norisah Bakar
  • Lily Kamaluddin
  • Lilly Haslina
  • Noorsuraya Adnan
  • Rnysa
  • Ruby Hazri
  • Salina Ibrahim
  • Sri Diah
  • Zaharah Muhammad



  • Dang malai Dang bungang ku:
  • Dang Amai
  • Dang Anis
  • Dang Ayang
  • Dang Inoi
  • Dang Jijah
  • Dang Kalas
  • Dang Nila
  • Dang Sari



  • Bicara tentang buku
  • Anak Dara Menteri - Matt Romeo
  • Anak Dara Menteri 3 - Matt Romeo
  • Bara - Abdul Rahim Awang
  • Damai - Noor Suraya
  • Doa Buat Suamiku - Sri Diah
  • HAIKU - Lelahiro/DiPinggiran/Tabir Alam
  • Janji Kasih - Sri Diah
  • Katak Di Atas Tempurung - Hj Mohd Hussain Hj Rahmanh
  • Kasih Kita - Najwa Aiman
  • Kopi susu sepatu biru
  • Lorong Ke Kaki Langit - Adi Al-Hadi
  • Labyrinth - Imaen
  • Mahligai Cinta - Sri Diah
  • Nyanyian Tanjung Sepi - Noor Suraya
  • Surat Ungu Untuk Nuha - Noor Suraya
  • Pada angin aku berpesan - Adileah
  • Panggil aku Dahlia - Noor Suraya
  • Takdir - Norisah A.Bakar
  • Tetralogi Laskar Pelangi - Andrea Hirata
  • Tetralogi Laskar Pelangi - Andrea Hirata
  • Travelog HAJI Mengubah Sempadan Iman - Muhd Kamil Ibrahim
  • Zahrah de Tigris - Khairyn Othman


  • Layarlara
  • Jang Geum


  • Si Tukang Ulas novel
  • Antu Buku
  • Seribu Satu Malam
  • Carriekirana
  • Wan Amalyn
  • Ulat Buku




  • Kitab coklat bulu sapi ~da7Crownies~
    chance made us friends
    hearts made us sisters
  • Kaka Basai
  • Lai Damit
  • Along
  • Angah~Achik~Ucu


  • Sesuatu
  • Aku yang pancit
  • Pontianak
  • satu-dua-tiga
  • Tersampok
  • Teropong Ajaib
  • Ternakan cendawan


  • Mambang Tanah
  • Do Mulu


  • Masam-masam Manis
  • Puteri Abu dan Tongkat Sakti
  • Lucifer oh Lucifer
  • Mahligai Cinta Ku
  • Hobi Gila
  • Kucing
  • Suntuk


  • Bila hati menjerit
  • Rindunya zaman hingus meleleh
  • Disubuh duapuluh tujuh februari


    Teman Maya
  • Adhan
  • Anni
  • Bunga Di Jakarta
  • Cik CTi
  • Chempaka
  • Siti Di Kota Singa
  • Suhaila di Nagaoka



  • Landing Time
  • Eita
  • Kak Uya
  • Ija
  • Ruby Hazri
  • Ryana
  • Seriadriani


  • Gudang Buku
  • Alaf21
  • CESB
  • Jemari Seni







  • Khazanah dapor ku yang tak ternilai


    [Periuk Nasi] [Chocoholic] [Fingers] [Gourmet - 60years in making] [Salad] [Say Cheeze] [Scone] [Shortbread]


    MengAyamKaran???
  • ABC Cake
  • Ayam Madu
  • Batu Belah Batu Betangkop
  • Bread Butter Pudding
  • Brodetto
  • Choc Almond Muffin
  • Chocolate Ganache Cheese Cake
  • Custard Coconut Rough>
  • FudgyBrownies
  • Kek Cawan Sanang dan Nyaman
  • Laksa Labok
  • Myrah Cuppies
  • Makaroni Bakar
  • Kek Ngek Ngeek
  • Pancake With Caramel Apple
  • Pavlova
  • Pavlova TIPs
  • Rangin
  • Redbean Bun
  • Roll Bulu Merak
  • Roll Batu Bungan
  • Roasted Duck with Cranberry Sauce
  • Sayor Tai Thong Bu Apsah
  • Shortbread
  • SinahMon Roll
  • Snow White Cheese Cake
  • Soto Rindu
  • Summer Fruit Pie topping with Meringue
  • Tat Nenas
  • Triple Chocolate Peanut Butter Cookies
  • Trifle




  • Dapur berasap
  • Animah
  • Bakers Place
  • Brownies
  • Bunda Nandine di Batam
  • Cek De Sam
  • Cik Wan
  • Cookies Monstarr
  • Diana
  • Ihsan
  • Jun di Shah Alam
  • MamaFami
  • Kak Norz
  • Kak Pah Sherry
  • Mama Sya
  • Mamazieza
  • Mama Vouge
  • Mat Gebu di Johor
  • Princess Haryati
  • ResipiNet
  • Rinnchan
  • Rossya
  • Rozzan di Singapura
  • Su Yin
  • Tun Zureidai
  • Ummi di Pahang
  • Umi-e
  • What I eat today?


  • Betty Crocker
  • Cooking for Engineers
  • Delia Online
  • Jamie Oliver
  • Nigella Lawson
  • Gadget Candy

  • Landing time:
  • House and Garden
  • Better Homes and Garden




  • Mula mencoret 21hb March 2005






    My blog is worth $11,290.80.
    How much is your blog worth?




    If you want to be updated on this weblog Enter your email here:



    rss feed



    Wednesday, February 08, 2006
    Nyanyian Tanjung Sepi

    ~Anekdot Si Penulis~

    E-Novel
    Nyanyian Tanjung Sepi 
    ini sebenarnya, belum pernah diterbitkan di mana-mana.

    Cerita ini, ditulis beberapa tahun dulu (sebelum saya menulis ketiga-tiga novel saya: Biru Ungu Cinta, Tanah Andriyana & Keranamu Ain...)

    Manuskrip tulisan tangan yang sebelum ini saya malu-malu dan juga tak pernah pamer kepada sesiapa; lalu kini saya beri nafas baru untuk santapan tetamu-tetamu yang mengunjungi teratak kecil Nyanyian Tanjung Sepi ini

    Saya menulis novel ini, ketika saya masih bertugas sebagai guru di Sibu. Cerita ini, seusia dengan novel keempat saya; Rindunya Kian Membara.

    Sudah lama Nyanyian Tanjung Sepi ini (bukannya, manuskrip pertama saya) tinggal tersorok sunyi dan sepi dalam kotak kayu di rumah... lalu akhirnya beginilah jadinya....

    Image hosting by TinyPic

    Benarkah.. bila kita jatuh cinta, kita talah memberi hak kepada dia untuk melukakan kita?

    Dan sepi itu terus menghambat aku ke mana-mana sehingga menjadikan aku resah gelisah tiada jalan pulang. Aduhai, masa yang indah itu sudah pergi semuanya...sehingga tidak ada apa-apa lagi yang tersisa untukku di sini. Aku seperti camar yang patah sayap. Aku bagaikan biduk tanpa perhentian. Aku umpama permaisuri tanpa kerajaan. Lalu bagaimana lagi harus aku kutip sisa hari-hari mendatang yang sirna itu, bersendirian? Tanpa dia dan tanpa kamu? Aku betul-betul kesepian. Mana hilangnya semua masa lalu yang indah itu?

    Aqmar: Senyuman itu membuat hutan rasanya terbakar, dan lirikan mata sang bidadarinya membuat beku hatinya bisa cair.

    Zainur: Beku hatinya pernah 'sekali' cair dengan panahan mata sang dewi cinta. Cintanya pernah hangus pada sinar api renungan dia.

    Khalida: kekasih, akulah rusuk kirimu yang hilang itu!


    Bagaimana ya! nak ku ungkapkan rasa hati ku setelah usai(tiba-tiba aku sangat suka dengan perkataan satu ini) menyelusuri NTS buah tangan Noor Suraya kali ini. Orang disebelah sana semua pada sudah melahirkan rasa cinta mereka menyanyikan Nyanyian Tanjung Sepi ini bersama-sama. Malahan ada yang ku dengar sedang mengulang baca.

    Sebenarnya aku tak tahu nak mula dari mana. Plot ceritanya? Judulnya? Messagenya? atau apakah pada watak-wataknya??? Atau begini sajakah yang paling mudah..

    Membaca Nyanyian Tanjung Sepi ini rasanya seperti aku sedang duduk dibioskop menonton filem hebat Indonesia pada satu waktu dulu. Ceritanya bagus banget. Sehingga aku hanyut terbuai oleh watak-watak yang bermacam-macam ada. Dalam tangis ada tawa. Dalam suka ada duka. Dalam derita ada bahagia. Seperti rasa makan laksa asam pedas Penang. Masam.. manis.. pedas.. wangi.. semuanya ada.

    Dimulakan dengan kisah seorang perjaka(Aqmar Aziz) yang jatuh hati pada seorang dara jelita(Syarifah Nuur Khalida) yang polos. Tika dia bertemu diwad kanak-kanak untuk melakukan tugasan doktornya. Hatinya yang lama membeku dik kegagalan cinta pertamanya bersama seorang gadis kacukan Jerman(Tunku Dara Aida) yang berdarah bangsawan itu telah menjadi cair pabila pertama kali mata mereka bertentangan. Lalu bermulalah episod cinta bertepuk sebelah tangan. Mana mungkin dengan cuma renungannya itu bisa mengetuk hati Si dara jelita yang sudah terpasak hatinya pada Pensyarahnya(Zainur Arieff) sendiri. Kendati pun Aqmar Aziz itu punya tampang semacho Ruby Sugara(pelakon filem dari Seberang yang hangat diawal tahun 80an).

    Setiap watak digambarkan dengan detail dan teliti sekali. Beberapa wajah yang anggun, lembut, syahdu, kacak, macho, lucu terpapar dibenak ku. Begitu juga dengan masa, tempat dan fakta dipeta begitu terperinci. Membuat novel ini menghasilkan sebuah cerita seperti dialam realiti. Tidak seperti cerita novel cinta yang iseng-iseng yang tidak tentu apa messagenya. Yang cuma hanya ingin mengaut keuntungan saja.

    Walaupun perjalanan ceritanya sangat perlahan tetapi tidak membosankan aku untuk terus membacanya. Tidak seperti apa yang ditulis di e-novelnya. Dan aura tika membaca di e-novelnya juga berbeda sama sekali. Rasa benci dan jengkel ku pada watak Aqmar dulu di e-novel telah bertukar menjadi terlebih suka dan merasa amat belas akan nasib Aqmar yang kesepian. Anihkan???. Dan ku sarankan kepada pelayar-pelayar yang pernah singgah di pelabuhan Nyanyian Tanjung Sepi, dapatkanlah novel itu dan bacalah. Nikmatilah sendiri akan kehalusan bahasa klasik yang simple penulis itu, bisa membuai rasa dan menyejukan jiwa. Anda tak akan rugi untuk memilikinya.


    ~Sekapur Sireh~

    Pandainya penulis ini menata cerita begitu rapi sekali. Sehingga aku tidak menyedari yang dia sedang berdakwah. Nur Islam jelas terpancar dalam cerita ini. Dengan halus dia mengherit aku kekelas dakwahnya. Dengan berdikit-dikit dia menyuntik serum nur islamnya tatkala aku hanyut menghayati kisah cinta Aqmar dan Khalida ini.

    Dan aku merasa inisiatif penulis untuk menghidangkan satu wadah yang dapat mendidik mesyarakat yang semakin tipis iman ini bertepatan pada waktunya. Semoga Tuhan memberkati mu Noor Suraya Al Adnan.

    Yang pastinya Jika aku ahli juri akan ku nobatkan novel Noor Suraya ini sebaris dengan novel Ike Soepomo iaitu Kabut Sutera Unggu(1979). Atau paling kurang pun filem kesukaan ku "Busana Dalam Mimpi" (1980) yang dibintangi oleh Herman Felani dan Yenny Rachman yang meninggalkan kesan begitu dalam kepada ku. Ketarlaluan kah aku??? Aku peduli apa. Kita bebas untuk memilih.

    Jika ada yang tidak puas mengenai Nyanyian Tanjung Sepi ini, sila lah berkunjung ke blog Antu Buku. Disana Antu Buku membuat 'ulasan bukan selari' NTS terperinci sekali. Kerna Antu Buku punya pembaris kayu yang panjang yang boleh menyukat kain sari Asyawa Rai(betulkah yang aku eja ini) :P Ampun! :D :D :D

    ooopss ada lagi yang tertinggal yang ingin ku kongsi bersama dengan pelayar-pelayar yang selalu singgah di pelabuhan Nyanyian Tanjung Sepi itu; pembantu watak yang cuma 'lintas langsung' itu cukup membuat ku tersenyum panjang hingga ketelinga. Dan terima kasih Noor Suraya kerna membawa Nyanyian Tanjung Sepi keluar dari kotak kayu mu. Pelabuhan Nyanyian Tanjung Sepi betul-betul telah menajamkan tulisan mu. Semoga kejayaan NTS ini memberi inspirasi untuk mu menulis lebih hebat lagi. Syabas Noor Suraya.

    Jika penulis menggambarkan Dr.Zainur Arieff sebegitu. Lalu apa lagi aku... satu-satu wajah teman ku yang berketurunan Sharif melintas dikepala ku. Ampunkan hamba wahai Seridewi Malam. Tapi kan kita pernah buat MOU tentang membuka identitit siapa Seridewi Malam itu. Ampun!


    Posted at 10:42 pm by ninasuria

    nina
    February 9, 2006   03:42 PM PST
     
    Aku ingin membuat pengakuan disini, tatkala aku dpt NTS ini, hati ku bagai digaru2 nak menatapnya. Alhamdulillah pada petang minggu itu abang mat bawa rumah n lo. So dpt lah aku menyelusuri NTS dengan rangkulan angin sepoi2 sungai bonai(aku duduk disurambi rumah n lo di kg air). Aku hanyut sepertimana hanyutnya sampah sarap diperairan sg bonai dibawa air yang sedang surut itu. Sepetang itu aku betul2 aman dr kicauan burung tiong dan kokok ayam koloq2 aku. Kerna mrk juga sedang asik brmain air sungai digigi tangga rumah neneknya. dan abahnya pulak sibuk diatas lonteng membaiki cable yg putus dimkn klavu.

    Pada tika ati ku sedih diruntun cerita lida yg dikawin paksa itu, aku langkau beberapa muka surat takut tertangkap basah anak2 ku yg bermain air berhampiran dgn ku itu. Lalu ku baca lg tika lida sd menerima aqmar dan mengandungkan hannah. aku turut rasa bahagia dengan tersenyum sendirian. Tp aku tidak terselamat saat lida kehilangan hannahnya. Uwaaa airmata ku turun laju. Selaju air sungai yg sedang surut itu jugak. Hingga aku terpaksa menutup NTS memasukan ke bag sandang leynah. Nasib anak2 pada leka main air. Em'puk rupanya ko benar belaka... :(
    Em'puk
    February 9, 2006   05:46 PM PST
     
    nina, baca ulasanmu udah buat kusebak apatah lg kalo mengulang..musim hujan pula, takut tuala tak kering...

    Aqmar=Rudy Sugara ?waduh..waduh..
    noor suraya
    February 9, 2006   06:42 PM PST
     
    Nina,
    terima kasih =)

    kanda seperti ketandusan kata-kata usai membaca catatanmu.

    ~Dang Nila~
    nina
    February 9, 2006   10:41 PM PST
     
    Em
    tuala tak cukup, nina guna bedspred.. sedeh banget hingga hingus melilih :P

    Noor Suraya
    begitukah??? nanti nina tolong beri serum tiong leynah supaya kanda boleh berkata2 :P

    btw ada satu lg yg sgt meruntun hati nina.. saat leynah memanggil-manggil hannah(sd meninggal) tuk bermain, lutfan pulak menarik leynah balik.. hati nina benar2 runtuh kaksu.. realitinya memang leynah begitu suka memanggil2 anak jiran sebelah dan nina dpt merasakan perasaan lida tika itu.. :'(
    laidamit
    February 10, 2006   11:01 AM PST
     
    sabnyangku, ikut cakap kak Em, jgn bc tempat awam :D:D:D

    Em rudy/roby sugara??? tak de ke yg lebih hengsem??

    kanda nila, gimana sih... semua pompom girls NTS bisa nangis?? ngeh ngeh ngeh
    kikomon
    February 11, 2006   07:20 AM PST
     
    lai damit ade kut ehmmm cDonoooo hikhikhikhik
     

    Leave a Comment:

    Name


    Homepage (optional)


    Comments




    Previous Entry Home Next Entry