Hikayat jari Dang Amai

Sumbangsih untuk Bonda Almarhumah Dayang Hjh Halimah Hj Yussof




Malaysia:
  • VANILLA PASTRY BANDAR BARU BANGI.


  • Brunei Darussalam
  • BEST EASTERN BOOK STORE BRUNEI DARUSSALAM
  • LE APPLE BAKERY
  • PUSTAKA REMAJA


  • On-Line Sale:
  • JEMARI SENI
  • E-KEDAI














    PURIH BANGSA

    Brunei tanah air kita
    Warisan berkurun lamanya
    Budaya Melayu teras bangsa
    Islam cara hidup kita

    Kita purih pancir mulia
    Tabah gagah berhemah tinggi
    Bermaruah dan berperibadi
    Bersopan sedar harga diri

    Masa depan penuh cabaran
    Kita ungkayahkan dengan iman
    Dengan ilmu bakti setia
    Ikhlas amanah kerana Allah

    Bangunkan kemakmuran
    pelihara keamanan
    Teguhkan kedaulatan
    Tegakkan keadilan
    Junjunglah kebenaran
    Hidupkan kerohanian
    Ajaran Allah kita turutkan

    Tegak bersatu mendukung negara
    Brunei sejahtera bumi tercinta
    Taat setia rakyat bahagia
    Di bawah naungan Sultan kita





    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Anak pemagat dibawa lari,
    Dibawa oleh anak Benggali;
    Mari tuan duduk kemari,
    Makan sirih bersama kami
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~




  • << September 2006 >>
    Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
     01 02
    03 04 05 06 07 08 09
    10 11 12 13 14 15 16
    17 18 19 20 21 22 23
    24 25 26 27 28 29 30




  • Remalan Cuaca Negara Brunei Darussalam






  • ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Pohon besar empat pemeluk
    Hendak ditebang berdiri duduk
    Kalau tidak panjang penjuluk
    Manakan dapat bunga yang elok

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



    Gandang Si Dondang
  • Dendang Brunei
  • Seri Brunei


  • Brunei Tanah Air Ku
  • KHEU
  • KAMUS BERUNAI


  • Radio Televisyen Brunei
  • RTB Home Page
  • PELANGI 91.4 FM


  • Resepi RTB
  • Kek Lapis Tarap
  • Sajian Dapur Radio Kitani



  • Seni tiada sempadan
  • Jari Amaiku
  • Kaban Craft
  • Rajawali Art Gallery
  • Redzuan Rusli Melakar
  • Rozi d artist


  • Apanya kitani
  • Anak Brunei
  • Awan Biru
  • Brunei Iron Lady
  • Brunei Tau
  • Crystal Frog
  • Dang Ayang
  • My Passion
  • Rouge Economist
  • Pak Malau
  • Paulaland 16
  • Pena Gila
  • Puasha
  • Redzuan
  • Seri Dewi
  • Si Pugut
  • Temburong Central
  • Ucing Itam


  • Dang Sanak
  • Memeng
  • Penguin Kalas di gurun pasir
  • Ct


  • Kadai Orang kitani
  • Hobi
  • Made to oder


  • Dapur orang kitani

  • Blue Eden
  • Brunei Restaurant Review*
  • Cookie Monzters
  • Food for thought*
  • Food Hungry
  • Foodie Tales
  • Life, Food and Randomness
  • Sapphira Cakes
  • Self taught Chef
  • The Cupcake Queen Brunei
  • What's in your tummy
  • Carita Makan





  • Penglipur Lara
  • Adek Nakal
  • Bonda Puteri
  • Bonda Ratu
  • Spupu Spapat
  • Jidah
  • Klavu Qulit Tiqus
  • Tanah Pusaka
  • Achik
  • Otak Gila da Babas


  • Adek beradek lain mak-bapak
  • Aida Maheran
  • Wabbit Da Rabbit



  • Membuka minda
  • Atikah
  • Atok
  • Arigato
  • Baghdad is burning
  • Budin TaBabas
  • Hijau Zamrud
  • Jiwarasa
  • Jahrera
  • Mohd Hatta Ghazali
  • Khabar dari Makkah
  • Nujum Pak Belalang
  • Pramoedya
  • SuriJiwa



  • Bila mata pena menari
  • Adileah
  • Aisya Sofea
  • Aida Adriani
  • Aina Emir
  • Anis Ayuni
  • Azizi Abdullah
  • Damya Hanna
  • Darma Mohammad
  • Eyman Haykal
  • Faisal Tehrani
  • Niamat'atiffi
  • Imaen
  • Izza Aripin
  • Izzulizzati
  • Matt Romeo
  • John Norafizan
  • Khairyn Othman
  • Lynn Dayana
  • Damya Hanna
  • Lily Suriani
  • Najwa Aiman
  • Norzailina
  • Meen Zulaikha
  • Norisah Bakar
  • Lily Kamaluddin
  • Lilly Haslina
  • Noorsuraya Adnan
  • Rnysa
  • Ruby Hazri
  • Salina Ibrahim
  • Sri Diah
  • Zaharah Muhammad



  • Dang malai Dang bungang ku:
  • Dang Amai
  • Dang Anis
  • Dang Ayang
  • Dang Inoi
  • Dang Jijah
  • Dang Kalas
  • Dang Nila
  • Dang Sari



  • Bicara tentang buku
  • Anak Dara Menteri - Matt Romeo
  • Anak Dara Menteri 3 - Matt Romeo
  • Bara - Abdul Rahim Awang
  • Damai - Noor Suraya
  • Doa Buat Suamiku - Sri Diah
  • HAIKU - Lelahiro/DiPinggiran/Tabir Alam
  • Janji Kasih - Sri Diah
  • Katak Di Atas Tempurung - Hj Mohd Hussain Hj Rahmanh
  • Kasih Kita - Najwa Aiman
  • Kopi susu sepatu biru
  • Lorong Ke Kaki Langit - Adi Al-Hadi
  • Labyrinth - Imaen
  • Mahligai Cinta - Sri Diah
  • Nyanyian Tanjung Sepi - Noor Suraya
  • Surat Ungu Untuk Nuha - Noor Suraya
  • Pada angin aku berpesan - Adileah
  • Panggil aku Dahlia - Noor Suraya
  • Takdir - Norisah A.Bakar
  • Tetralogi Laskar Pelangi - Andrea Hirata
  • Tetralogi Laskar Pelangi - Andrea Hirata
  • Travelog HAJI Mengubah Sempadan Iman - Muhd Kamil Ibrahim
  • Zahrah de Tigris - Khairyn Othman


  • Layarlara
  • Jang Geum


  • Si Tukang Ulas novel
  • Antu Buku
  • Seribu Satu Malam
  • Carriekirana
  • Wan Amalyn
  • Ulat Buku




  • Kitab coklat bulu sapi ~da7Crownies~
    chance made us friends
    hearts made us sisters
  • Kaka Basai
  • Lai Damit
  • Along
  • Angah~Achik~Ucu


  • Sesuatu
  • Aku yang pancit
  • Pontianak
  • satu-dua-tiga
  • Tersampok
  • Teropong Ajaib
  • Ternakan cendawan


  • Mambang Tanah
  • Do Mulu


  • Masam-masam Manis
  • Puteri Abu dan Tongkat Sakti
  • Lucifer oh Lucifer
  • Mahligai Cinta Ku
  • Hobi Gila
  • Kucing
  • Suntuk


  • Bila hati menjerit
  • Rindunya zaman hingus meleleh
  • Disubuh duapuluh tujuh februari


    Teman Maya
  • Adhan
  • Anni
  • Bunga Di Jakarta
  • Cik CTi
  • Chempaka
  • Siti Di Kota Singa
  • Suhaila di Nagaoka



  • Landing Time
  • Eita
  • Kak Uya
  • Ija
  • Ruby Hazri
  • Ryana
  • Seriadriani


  • Gudang Buku
  • Alaf21
  • CESB
  • Jemari Seni







  • Khazanah dapor ku yang tak ternilai


    [Periuk Nasi] [Chocoholic] [Fingers] [Gourmet - 60years in making] [Salad] [Say Cheeze] [Scone] [Shortbread]


    MengAyamKaran???
  • ABC Cake
  • Ayam Madu
  • Batu Belah Batu Betangkop
  • Bread Butter Pudding
  • Brodetto
  • Choc Almond Muffin
  • Chocolate Ganache Cheese Cake
  • Custard Coconut Rough>
  • FudgyBrownies
  • Kek Cawan Sanang dan Nyaman
  • Laksa Labok
  • Myrah Cuppies
  • Makaroni Bakar
  • Kek Ngek Ngeek
  • Pancake With Caramel Apple
  • Pavlova
  • Pavlova TIPs
  • Rangin
  • Redbean Bun
  • Roll Bulu Merak
  • Roll Batu Bungan
  • Roasted Duck with Cranberry Sauce
  • Sayor Tai Thong Bu Apsah
  • Shortbread
  • SinahMon Roll
  • Snow White Cheese Cake
  • Soto Rindu
  • Summer Fruit Pie topping with Meringue
  • Tat Nenas
  • Triple Chocolate Peanut Butter Cookies
  • Trifle




  • Dapur berasap
  • Animah
  • Bakers Place
  • Brownies
  • Bunda Nandine di Batam
  • Cek De Sam
  • Cik Wan
  • Cookies Monstarr
  • Diana
  • Ihsan
  • Jun di Shah Alam
  • MamaFami
  • Kak Norz
  • Kak Pah Sherry
  • Mama Sya
  • Mamazieza
  • Mama Vouge
  • Mat Gebu di Johor
  • Princess Haryati
  • ResipiNet
  • Rinnchan
  • Rossya
  • Rozzan di Singapura
  • Su Yin
  • Tun Zureidai
  • Ummi di Pahang
  • Umi-e
  • What I eat today?


  • Betty Crocker
  • Cooking for Engineers
  • Delia Online
  • Jamie Oliver
  • Nigella Lawson
  • Gadget Candy

  • Landing time:
  • House and Garden
  • Better Homes and Garden




  • Mula mencoret 21hb March 2005






    My blog is worth $11,290.80.
    How much is your blog worth?




    If you want to be updated on this weblog Enter your email here:



    rss feed



    Thursday, September 21, 2006
    kek batu belah batu betangkop

    Seperti yang aku janjikan, ada kelas peti ais dua pintu kak Mon akan diadakan bersempena menyambut Ramadan dan Syawal yang mulia ini. Dan seperti yang aku catatkan dientri lepas aku telah membuat eksperimen beberapa jenis kueh-kueh yang boleh dimasukkan didalam carta 'MALATOP'. Nah! ini untuk tetamu-tetamu ku yang rajin bersuara BUKAN untuk tetamu yang membisu seribu bahasa. Kek ini adalah lahir dari ide 'diyamon' kak Mon setelah memakan coklat berhantu dari Jepun itu. Ingat tak?

     A)

    10eggs

    100gms self rising flour

    100gms hongkong pao flour

    100gms caster sugar(kalau suka manis campak 200gm)

    1 t.s ovellete

    200gms butter melted

    50gms cocoa powder

    Combine them all, exclude butter and whisk with hi speed cake mixer(I used kenwood). Set aside.

    Mix butter and cocoa powder together in a separate bowl then pour over the cake mixture. Fold them until well combined.

    Pour the mixture over baking tray 10"X10" and bake with a temp 180celcius for about 20minutes.

    B)

    4cups chocolate cooking(grated)

    4cups double cream

    30gms unsalted butter.

    Melt chocolate in a double boiler pot. Add double cream. Keep stirring until the chocolate and the cream thick and smooth. Finally add butter and stir well.

    C)

    250gms mascaporne

    200gms whip cream

    2eggs

    Combine them together and whisk until fluffy.

    Layer the cake with chocolate ganache. Then top with mascarpone cream. Powdered with cocoa. Finally your TIRAGANA is ready to ngap. Ehmmmmmmmm keknya terasa lembut dilidah. Coklat mencair dimulut bergabung harmoni dengan krim keju. Laju meluncur ke kerongkong. Menghantar pesanan kepada Mr.Brain… Duh! sedapnya hingga tak terkata.

    ~Sekapur Sireh~

    Semalam aku hidangkan kek 'TIRAGANA' (tiramisu + ganache) ini di dua majlis tahlil kami. 'Feedback' dari anak-anak memang 'POWER da babas'. Manakala sedara sepusat sepusing??? Korang nak tahu apa dia kata? BATU BELAAAAH BATUUUUU BETANGKOP... Korang pasti hairan kan. Tanya si Klavu.

    Untuk ROZZAN diSingapura, ini lah kek yang kak Mon kata hari itu. Coba jangan tak coba. Mungkin Triple cookies mu akan masok makmal kak Mon esok.

    Untuk sepupu sepapat dan kengkawan lain, 'TIRAGANA' ini boleh dibuat umpan untuk anak-anak kecil kita dilatih berpuasa. INFA! seperti yang dikata, kita kena beri rasuah kepada anak-anak untuk melakukan sesuatu yang berat untuk mereka lakukan... betul tak???? Kak Mon guna taktik ini untuk memancing adek yang semakin gebu itu untuk menyertai kami berpuasa ramadan ini.

    P/s lupa nak cakap.. kek tuh boleh dapat dua dulang. Kalau nak terai kek ni... boleh ambil separuh daripada adunan. Tapi kalau cik Kiah yang gerabak kereta api tuh.. TOLONG turut aje apa yang kak Mon sarankan. Takut ada yang kena telan batu belah batu betangkop...


    ~Sekapak Kalapak~

    Ada orang kata aku ni super woman. Buat bermacam-macam kerja dalam satu masa. Mana ada. 'Supa warMoon' ?? mungkin kut. Aku macam perempuan, isteri, ibu(bukan dot dot dot tau!) lelain juga. Ada masa berangin satu badan. Kalah puting beliung. Ada waktu tenang setenang air sungai di gua Air Jernih. Ada taim berpekak kalah ayam jantan nampak ayam betina. Ada musim babau(bisu) lidah kelu untuk berkata. Dan saat itu aku rasa terasing dibumi sendiri. Begitulah aku... Insan biasa yang punya seribu satu perasaan halus tidak ingin dimengerti. Aku sendiri tidak mengerti. Adussss...


    salam ramadan untuk muslimin dan muslimat semua


    Posted at 02:40 pm by ninasuria

    halela
    September 21, 2006   07:00 PM PDT
     
    Pandai betul nina buat bermacam kek.
    Klela rajin buat lepas tu, rajin makan. Itu yang susah.
    Em
    September 21, 2006   10:30 PM PDT
     
    kakmon, pinjam semangat sikit... bole oder tiragana 3 tkt bulan posa ni..? telinga ni dah tak tahan nak dgr 'ayam 3 rasa cheesy bite' hari2.. nak sumbat ngan kek plak
    JiD
    September 22, 2006   12:45 PM PDT
     
    kakmonnn...nyum..nyum..nyum...**sambil kunyah tiragana...**

    syedappnyerr..nape makanan kakmon nih sumenyer yang ala-ala makanan masyarakay kat planet pluto jer...syedap2 sumenyer..**nyum..nyum..nyum...**
    JiD
    September 22, 2006   12:53 PM PDT
     
    kakmon..mana nak dapat bahan2 nih>??? uwaaa..satu jer yg jid paham... 10 eggs jer..yg lain sume tak tahu apa kebende namanyer tu???uwaaa...mana nak cari tepung hongkong tu??uwaaa..yg lain2 tu..apa bende tu? order dari planet mana kakmon nih??**taajub belek peti es kakmon..**
    tulip
    September 22, 2006   11:05 PM PDT
     
    kaka tangah... kalo org yg xde anak2 kecil nih, boleh ke guna resepi tu utk pujuk org tua2? hehe...
    nina
    September 23, 2006   07:09 AM PDT
     
    halela
    kalo nina memang tak rajin makan air tgn sendiri.. kat rumah banyak enjin papak(mesin kunyah) jd backup kita cium bau jek. Tp cium bau pong leh jd badan jd almari davinci :D :D :D

    Em
    semangat???? kusyyy syamangat. Boleh. Boleh. 10tkt pong ok, nanti kita pos kat drvr balak ek *terbayang $$$$$ dmata*
    nina
    September 23, 2006   07:22 AM PDT
     
    nor ash burn
    pasti buku peti es 2 pintu mu setinggi twin tower.. meh sini buku tuh biar kakmOn jer yg terai ;)

    JiD
    makanan pluto tu memang senang nak buat, bukan mcm mkn kat jupiter nih.. susah banget.. jari akk ni keras nak melipat daun pisang, daun silat, daun nipah... dan soma daun2 nenek tuh :'( cik Idah boleh bantu kakmOn tak????

    tulip
    org tua tu tulip ek??? boley boley boley... :D :D :D
    Name
    September 23, 2006   10:56 AM PDT
     
    kus semangat... baru baca adunannya resipinya saja dah mengecur liur... bila pulak dapat peluang merasainya.... nanti - waktunya akan tiba jua utk ke rumah Nina bersama Mayang ;-)
    nina
    September 23, 2006   04:38 PM PDT
     
    Name
    Alahai kak! cair betul tengok nama keju, sampai lupa letak nama :D :D

    Ok! silakan silakan.. pasti nina sambut ngan Mr.Philidelphia... harap Mayang tak sesat lg nanti :)

    psssttt Ramadan ni cik abang nak bukak gerai lagi ker ;)
     

    Leave a Comment:

    Name


    Homepage (optional)


    Comments




    Previous Entry Home Next Entry