Hikayat jari Dang Amai

Sumbangsih untuk Bonda Almarhumah Dayang Hjh Halimah Hj Yussof




Malaysia:
  • VANILLA PASTRY BANDAR BARU BANGI.


  • Brunei Darussalam
  • BEST EASTERN BOOK STORE BRUNEI DARUSSALAM
  • LE APPLE BAKERY
  • PUSTAKA REMAJA


  • On-Line Sale:
  • JEMARI SENI
  • E-KEDAI














    PURIH BANGSA

    Brunei tanah air kita
    Warisan berkurun lamanya
    Budaya Melayu teras bangsa
    Islam cara hidup kita

    Kita purih pancir mulia
    Tabah gagah berhemah tinggi
    Bermaruah dan berperibadi
    Bersopan sedar harga diri

    Masa depan penuh cabaran
    Kita ungkayahkan dengan iman
    Dengan ilmu bakti setia
    Ikhlas amanah kerana Allah

    Bangunkan kemakmuran
    pelihara keamanan
    Teguhkan kedaulatan
    Tegakkan keadilan
    Junjunglah kebenaran
    Hidupkan kerohanian
    Ajaran Allah kita turutkan

    Tegak bersatu mendukung negara
    Brunei sejahtera bumi tercinta
    Taat setia rakyat bahagia
    Di bawah naungan Sultan kita





    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Anak pemagat dibawa lari,
    Dibawa oleh anak Benggali;
    Mari tuan duduk kemari,
    Makan sirih bersama kami
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~




  • << June 2005 >>
    Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
     01 02 03 04
    05 06 07 08 09 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30




  • Remalan Cuaca Negara Brunei Darussalam






  • ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Pohon besar empat pemeluk
    Hendak ditebang berdiri duduk
    Kalau tidak panjang penjuluk
    Manakan dapat bunga yang elok

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



    Gandang Si Dondang
  • Dendang Brunei
  • Seri Brunei


  • Brunei Tanah Air Ku
  • KHEU
  • KAMUS BERUNAI


  • Radio Televisyen Brunei
  • RTB Home Page
  • PELANGI 91.4 FM


  • Resepi RTB
  • Kek Lapis Tarap
  • Sajian Dapur Radio Kitani



  • Seni tiada sempadan
  • Jari Amaiku
  • Kaban Craft
  • Rajawali Art Gallery
  • Redzuan Rusli Melakar
  • Rozi d artist


  • Apanya kitani
  • Anak Brunei
  • Awan Biru
  • Brunei Iron Lady
  • Brunei Tau
  • Crystal Frog
  • Dang Ayang
  • My Passion
  • Rouge Economist
  • Pak Malau
  • Paulaland 16
  • Pena Gila
  • Puasha
  • Redzuan
  • Seri Dewi
  • Si Pugut
  • Temburong Central
  • Ucing Itam


  • Dang Sanak
  • Memeng
  • Penguin Kalas di gurun pasir
  • Ct


  • Kadai Orang kitani
  • Hobi
  • Made to oder


  • Dapur orang kitani

  • Blue Eden
  • Brunei Restaurant Review*
  • Cookie Monzters
  • Food for thought*
  • Food Hungry
  • Foodie Tales
  • Life, Food and Randomness
  • Sapphira Cakes
  • Self taught Chef
  • The Cupcake Queen Brunei
  • What's in your tummy
  • Carita Makan





  • Penglipur Lara
  • Adek Nakal
  • Bonda Puteri
  • Bonda Ratu
  • Spupu Spapat
  • Jidah
  • Klavu Qulit Tiqus
  • Tanah Pusaka
  • Achik
  • Otak Gila da Babas


  • Adek beradek lain mak-bapak
  • Aida Maheran
  • Wabbit Da Rabbit



  • Membuka minda
  • Atikah
  • Atok
  • Arigato
  • Baghdad is burning
  • Budin TaBabas
  • Hijau Zamrud
  • Jiwarasa
  • Jahrera
  • Mohd Hatta Ghazali
  • Khabar dari Makkah
  • Nujum Pak Belalang
  • Pramoedya
  • SuriJiwa



  • Bila mata pena menari
  • Adileah
  • Aisya Sofea
  • Aida Adriani
  • Aina Emir
  • Anis Ayuni
  • Azizi Abdullah
  • Damya Hanna
  • Darma Mohammad
  • Eyman Haykal
  • Faisal Tehrani
  • Niamat'atiffi
  • Imaen
  • Izza Aripin
  • Izzulizzati
  • Matt Romeo
  • John Norafizan
  • Khairyn Othman
  • Lynn Dayana
  • Damya Hanna
  • Lily Suriani
  • Najwa Aiman
  • Norzailina
  • Meen Zulaikha
  • Norisah Bakar
  • Lily Kamaluddin
  • Lilly Haslina
  • Noorsuraya Adnan
  • Rnysa
  • Ruby Hazri
  • Salina Ibrahim
  • Sri Diah
  • Zaharah Muhammad



  • Dang malai Dang bungang ku:
  • Dang Amai
  • Dang Anis
  • Dang Ayang
  • Dang Inoi
  • Dang Jijah
  • Dang Kalas
  • Dang Nila
  • Dang Sari



  • Bicara tentang buku
  • Anak Dara Menteri - Matt Romeo
  • Anak Dara Menteri 3 - Matt Romeo
  • Bara - Abdul Rahim Awang
  • Damai - Noor Suraya
  • Doa Buat Suamiku - Sri Diah
  • HAIKU - Lelahiro/DiPinggiran/Tabir Alam
  • Janji Kasih - Sri Diah
  • Katak Di Atas Tempurung - Hj Mohd Hussain Hj Rahmanh
  • Kasih Kita - Najwa Aiman
  • Kopi susu sepatu biru
  • Lorong Ke Kaki Langit - Adi Al-Hadi
  • Labyrinth - Imaen
  • Mahligai Cinta - Sri Diah
  • Nyanyian Tanjung Sepi - Noor Suraya
  • Surat Ungu Untuk Nuha - Noor Suraya
  • Pada angin aku berpesan - Adileah
  • Panggil aku Dahlia - Noor Suraya
  • Takdir - Norisah A.Bakar
  • Tetralogi Laskar Pelangi - Andrea Hirata
  • Tetralogi Laskar Pelangi - Andrea Hirata
  • Travelog HAJI Mengubah Sempadan Iman - Muhd Kamil Ibrahim
  • Zahrah de Tigris - Khairyn Othman


  • Layarlara
  • Jang Geum


  • Si Tukang Ulas novel
  • Antu Buku
  • Seribu Satu Malam
  • Carriekirana
  • Wan Amalyn
  • Ulat Buku




  • Kitab coklat bulu sapi ~da7Crownies~
    chance made us friends
    hearts made us sisters
  • Kaka Basai
  • Lai Damit
  • Along
  • Angah~Achik~Ucu


  • Sesuatu
  • Aku yang pancit
  • Pontianak
  • satu-dua-tiga
  • Tersampok
  • Teropong Ajaib
  • Ternakan cendawan


  • Mambang Tanah
  • Do Mulu


  • Masam-masam Manis
  • Puteri Abu dan Tongkat Sakti
  • Lucifer oh Lucifer
  • Mahligai Cinta Ku
  • Hobi Gila
  • Kucing
  • Suntuk


  • Bila hati menjerit
  • Rindunya zaman hingus meleleh
  • Disubuh duapuluh tujuh februari


    Teman Maya
  • Adhan
  • Anni
  • Bunga Di Jakarta
  • Cik CTi
  • Chempaka
  • Siti Di Kota Singa
  • Suhaila di Nagaoka



  • Landing Time
  • Eita
  • Kak Uya
  • Ija
  • Ruby Hazri
  • Ryana
  • Seriadriani


  • Gudang Buku
  • Alaf21
  • CESB
  • Jemari Seni







  • Khazanah dapor ku yang tak ternilai


    [Periuk Nasi] [Chocoholic] [Fingers] [Gourmet - 60years in making] [Salad] [Say Cheeze] [Scone] [Shortbread]


    MengAyamKaran???
  • ABC Cake
  • Ayam Madu
  • Batu Belah Batu Betangkop
  • Bread Butter Pudding
  • Brodetto
  • Choc Almond Muffin
  • Chocolate Ganache Cheese Cake
  • Custard Coconut Rough>
  • FudgyBrownies
  • Kek Cawan Sanang dan Nyaman
  • Laksa Labok
  • Myrah Cuppies
  • Makaroni Bakar
  • Kek Ngek Ngeek
  • Pancake With Caramel Apple
  • Pavlova
  • Pavlova TIPs
  • Rangin
  • Redbean Bun
  • Roll Bulu Merak
  • Roll Batu Bungan
  • Roasted Duck with Cranberry Sauce
  • Sayor Tai Thong Bu Apsah
  • Shortbread
  • SinahMon Roll
  • Snow White Cheese Cake
  • Soto Rindu
  • Summer Fruit Pie topping with Meringue
  • Tat Nenas
  • Triple Chocolate Peanut Butter Cookies
  • Trifle




  • Dapur berasap
  • Animah
  • Bakers Place
  • Brownies
  • Bunda Nandine di Batam
  • Cek De Sam
  • Cik Wan
  • Cookies Monstarr
  • Diana
  • Ihsan
  • Jun di Shah Alam
  • MamaFami
  • Kak Norz
  • Kak Pah Sherry
  • Mama Sya
  • Mamazieza
  • Mama Vouge
  • Mat Gebu di Johor
  • Princess Haryati
  • ResipiNet
  • Rinnchan
  • Rossya
  • Rozzan di Singapura
  • Su Yin
  • Tun Zureidai
  • Ummi di Pahang
  • Umi-e
  • What I eat today?


  • Betty Crocker
  • Cooking for Engineers
  • Delia Online
  • Jamie Oliver
  • Nigella Lawson
  • Gadget Candy

  • Landing time:
  • House and Garden
  • Better Homes and Garden




  • Mula mencoret 21hb March 2005






    My blog is worth $11,290.80.
    How much is your blog worth?




    If you want to be updated on this weblog Enter your email here:



    rss feed



    Tuesday, June 14, 2005
    TERSAMPUK......

    Warna kuning keemasan suria sudah semakin memudar. Warna kemerah-merahan mengambil alih, menutupi warna keemasan itu. Senja merangkak pergi, aku maseh lagi hayal membelai bunga kat taman belakang. Dah lama bunga-bunga ku terbiar liar. Rumput pula yang tumbuh tinggi dari bunga. Leyinah maseh seronok bermain baling-baling batu kat tepi longkang.Sesakali kedengaran suara mongelnya terkekeh-kekeh bermain dengan anak kucing jiran sebelah. Laungan azan kedengaran sayup-sayup ketelinga ku. Aku tersentak, rupanya dah maghrib pun. Dalam rembang-rembang petang itu aku cepat-cepat menghabiskan kerja ku. Menggunting kemas bunga Telang yang kusut meliliti bumbung pergola. Ku lihat bunga Clemitis ku yang harum itu pun sudah naik keatas bersatu dengan bunga Telang. Setelah selesai mengunting dan membajai bunga tersebut, aku pun bergeggas membawa Leyinah masuk kedalam.

    Aku menyuci tangan disingki dapor. Leyinah berlari masuk keruang dalam. Sebelum aku naik keatas mandi aku mencari benda-benda didalam peti sejuk untuk dimasak. Aku tersentak dengan raungan Leyinah dari arah dalam.

    Huwaaaaaaaaaaaaaaaaaa... bunyi jeritannya kali ini lain daripada biasanya. Membujung panjang, kuat dan tajam menusuk kehati. Aku terus berlari kedalam mendapatkannya. Ku lihat dia berdiri didepan pintu kaca yang menghadap taman belakang tempat dia bermain tadi. Mukanya hijau. Mulutnya ternganga. Dia maseh menangis tanpa suara. Matanya ditutup rapat. Airmatanya laju turun membasahi mukanya yang pucat tak berdarah itu. Kedua-dua tangannya ditekupkan rapat ketelinganya. Aku terus memeluknya, sambil memeriksa seluruh badannya, jika ada bahagian yang tercedera. Badannya terasa kejang. Tangannya sejuk menggeletar. Aku terus bertanya dimana yang sakit. Dalam telahan ku mungkin tangan atau kaki Leyinah yang terjepit. Atau mungkin dia terjatuh dari kerusi. Dia ni walaupun badannya kecil tapi memang aktif. Suka memanjat kerusi dan meja.

    Dia terus terkapar-kapar dalam pelukan ku. Huwaaaaaaaa... tangisannya memecah lagi. Bila dia

    tersedar yang aku memeluknya dia terus mengarahkan jari telunjuknya kearah pintu cermin, tapi mukanya diaasakkan kedada ku. Seolah-olah dia mahu masukkan mukanya kedalam baju ku. Bila ku lihat sekali linap dipintu cermin itu hanya kegelapan malam sudah memenuhi ruang taman belakang itu. Tapi Leyinah maseh jugak menggelengkan kepalanya dan menunujukan tangannya kearah pintu itu. Aku menjadi tidak sedap hati.

    Ku bacakan ayat Kursi tiga kali, lalu ku hembuskan kemukanya. Fikiran jahat ku menyusup masuk kedalam benak ku. Terbayang keolahan Leyinah yang seronok membaling-baling batu ditepi longkang tadi, yang disulami dengan ketawanya yang lunak mencuit hati. Mungkin kah??? Huh... bulu roma ku berdiri. Kepala ku terasa kembang. Ku intai keluar sekali lagi. Mata liar ku mencari sesuatu yang tak pasti. Ku teliti pintu cermin itu lagi walau dalam hati terdetik seribu satu perasaan seram dan takut berbaur menjadi satu. Tiba-tiba mata ku terpaku, dihujung disebelah bawah sudut pintu..

    Huwaaaaaaaaaaaaa.. aku pula yang terpekik. Suara ku bergema diruang rumah. Mengakibatkan pembantu rumah ku pun turun berlari mendapatkan ku. Aliran darah dipembuluh darah ku tiba-tiba melonjak naik kemuka. Deggup jantung ku makin cepat. Nafas ku sesak, aku jadi lemas seketika. Kaki ku lemah. Terus aku terduduk. Ya Allah. Luruh jantung ku. Aku terpana.Terkejut yang teramat. Ada satu lembaga hitam pekat berkilat. Melekap mukanya didepan pintu cermin. Menggerikan. Sungguh. Matanya bewarna merah. Dengan muka yang bengis. Matanya merenung tepat ke muka ku. Mulutnya dibuka luas. Menampakan gigi taring nya yang halus dan tajam. Lidahnya yang merah dijelirkan keluar. Meow.. meow.. meow.. meow.. anak kucing hodoh yang berbulu seakan harimau itu berbunyi.. Aku mengurut dada.... kurrrrr semangat....

    Posted at 03:29 pm by ninasuria

    Klabu kulit *tut*
    June 14, 2005   08:53 PM PDT
     
    uwaa :') aku pun ikut tesampuk dgn kucing stre*ss ani
    Harum Jasmin
    June 15, 2005   07:19 AM PDT
     
    Kelabu Kulit *Tut*

    eik KKT baru tengok kucing haku dah tersampuk.. hah kejap lg abis lah riwayat hengko..

    haku suruh c micky haku ni telan hengko.. pas tu kunyah2 sampai habis reput tulang belulang hengko tu.. baru ludah balik kat qualindahaw.

    dan suruh qualindahaw makan sireh KKT sembur micky ni.. biar dipantan KKT ni tak dpt masuk kat umah haku lg.
    typical_gurl
    June 15, 2005   10:00 AM PDT
     
    tengok tu, sebelum saya sampai lagi kucing tu dah jadi setengah mati separuh nazak macam tu, jd lepas ni kak nina tak boleh nak salahkan kutu ternakan saya..

    kesian kak nina terkejut tengok anak kucing hodoh tu *tepuk belakang kak nina sampai tersembul biji mata*
    Nina Suria
    June 15, 2005   10:59 AM PDT
     
    adoi sakitlah belakang akak.. kalau ya pun TG janganlh tepuk kuat sangat.. nah hancus mata aku.. mana contact lense hijau aku ni... TG... *meraba-raba kat lantai marble istana Harum Jasmin*

    Oh sampai hati ko TG.. kau butakan mata haku.. ko memang anak cucu Mak Dara yg kejam.. hilang terang.. timbul gelapp.. *nyanyi p.ramlee*
    pinkJambu
    June 15, 2005   04:07 PM PDT
     
    huwaaaaaa...asik tepanjat sungguh ngan besan aku nih! semangat pun dah tinggal sejemput.

    sis, kat blogspot dulu selalu insert image bunga2 yg ada kat ur luvly garden tu..insert sini aaarr pulak.
    Nina Suria
    June 15, 2005   06:46 PM PDT
     
    pinkjambu mana tak copot jantung akak.. tau2 mukanya dah melekap kat pintu cermin tu, cukup ngan menggaum mcm harimau.. ternganga luas lagi.. sedangkan akak lagi nak pengsan, apa lagi budak kecik.. kalau jantung akak tak kuat.. tak fasal2 mati kojol akak depan kucing bengis hodoh itu.. selaka punya kusing.. :P

    kalau akak pindah bunga akak kat bungalow sebelah tu keistana harum jasmin ni.. nanti tambah berhantu pulak bungalow akak tuh.. skrg ni baru nak tebas-tebas sikit.. dah lama dah ditinggalkan.. siannn jugak kan. kalau lapar ada akak simpan scone, ambik aje dah.. buat lh mcm rumah sendiri :P :D :D
    pinkJambu
    June 16, 2005   08:13 AM PDT
     
    memang aarr umah kakNina nih dah PinK anggap cam umah sendiri..kekekeh..
    birunila
    June 17, 2005   08:31 AM PDT
     
    nina,
    nak kena report kan NIDA... kat sini ada penulis cerita 'triller' juga... cerita seram nina tapi ala-ala romatik sikit :p ...

    tapi si kucing hodoh tu sweet juga
    Harum Jasmin
    June 17, 2005   01:39 PM PDT
     
    triller ala romatik ahak pandainya kaksu... betulah.. guru bahasa cikgu noorsuraya ni.. so bila kawan kaksu nak buat buku ekonomi ala romance comedy tu pulak.. tak dpt bayangkn macamana eik.. mungkin boleh tiru ala2 'Friends' tak??

    Nida??? ampun kaksu *tutup muka malu*
     

    Leave a Comment:

    Name


    Homepage (optional)


    Comments




    Previous Entry Home Next Entry