Hikayat jari Dang Amai

Sumbangsih untuk Bonda Almarhumah Dayang Hjh Halimah Hj Yussof




Malaysia:
  • VANILLA PASTRY BANDAR BARU BANGI.


  • Brunei Darussalam
  • BEST EASTERN BOOK STORE BRUNEI DARUSSALAM
  • LE APPLE BAKERY
  • PUSTAKA REMAJA


  • On-Line Sale:
  • JEMARI SENI
  • E-KEDAI














    PURIH BANGSA

    Brunei tanah air kita
    Warisan berkurun lamanya
    Budaya Melayu teras bangsa
    Islam cara hidup kita

    Kita purih pancir mulia
    Tabah gagah berhemah tinggi
    Bermaruah dan berperibadi
    Bersopan sedar harga diri

    Masa depan penuh cabaran
    Kita ungkayahkan dengan iman
    Dengan ilmu bakti setia
    Ikhlas amanah kerana Allah

    Bangunkan kemakmuran
    pelihara keamanan
    Teguhkan kedaulatan
    Tegakkan keadilan
    Junjunglah kebenaran
    Hidupkan kerohanian
    Ajaran Allah kita turutkan

    Tegak bersatu mendukung negara
    Brunei sejahtera bumi tercinta
    Taat setia rakyat bahagia
    Di bawah naungan Sultan kita





    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Anak pemagat dibawa lari,
    Dibawa oleh anak Benggali;
    Mari tuan duduk kemari,
    Makan sirih bersama kami
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~




  • << May 2011 >>
    Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
    01 02 03 04 05 06 07
    08 09 10 11 12 13 14
    15 16 17 18 19 20 21
    22 23 24 25 26 27 28
    29 30 31




  • Remalan Cuaca Negara Brunei Darussalam






  • ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Pohon besar empat pemeluk
    Hendak ditebang berdiri duduk
    Kalau tidak panjang penjuluk
    Manakan dapat bunga yang elok

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



    Gandang Si Dondang
  • Dendang Brunei
  • Seri Brunei


  • Brunei Tanah Air Ku
  • KHEU
  • KAMUS BERUNAI


  • Radio Televisyen Brunei
  • RTB Home Page
  • PELANGI 91.4 FM


  • Resepi RTB
  • Kek Lapis Tarap
  • Sajian Dapur Radio Kitani



  • Seni tiada sempadan
  • Jari Amaiku
  • Kaban Craft
  • Rajawali Art Gallery
  • Redzuan Rusli Melakar
  • Rozi d artist


  • Apanya kitani
  • Anak Brunei
  • Awan Biru
  • Brunei Iron Lady
  • Brunei Tau
  • Crystal Frog
  • Dang Ayang
  • My Passion
  • Rouge Economist
  • Pak Malau
  • Paulaland 16
  • Pena Gila
  • Puasha
  • Redzuan
  • Seri Dewi
  • Si Pugut
  • Temburong Central
  • Ucing Itam


  • Dang Sanak
  • Memeng
  • Penguin Kalas di gurun pasir
  • Ct


  • Kadai Orang kitani
  • Hobi
  • Made to oder


  • Dapur orang kitani

  • Blue Eden
  • Brunei Restaurant Review*
  • Cookie Monzters
  • Food for thought*
  • Food Hungry
  • Foodie Tales
  • Life, Food and Randomness
  • Sapphira Cakes
  • Self taught Chef
  • The Cupcake Queen Brunei
  • What's in your tummy
  • Carita Makan





  • Penglipur Lara
  • Adek Nakal
  • Bonda Puteri
  • Bonda Ratu
  • Spupu Spapat
  • Jidah
  • Klavu Qulit Tiqus
  • Tanah Pusaka
  • Achik
  • Otak Gila da Babas


  • Adek beradek lain mak-bapak
  • Aida Maheran
  • Wabbit Da Rabbit



  • Membuka minda
  • Atikah
  • Atok
  • Arigato
  • Baghdad is burning
  • Budin TaBabas
  • Hijau Zamrud
  • Jiwarasa
  • Jahrera
  • Mohd Hatta Ghazali
  • Khabar dari Makkah
  • Nujum Pak Belalang
  • Pramoedya
  • SuriJiwa



  • Bila mata pena menari
  • Adileah
  • Aisya Sofea
  • Aida Adriani
  • Aina Emir
  • Anis Ayuni
  • Azizi Abdullah
  • Damya Hanna
  • Darma Mohammad
  • Eyman Haykal
  • Faisal Tehrani
  • Niamat'atiffi
  • Imaen
  • Izza Aripin
  • Izzulizzati
  • Matt Romeo
  • John Norafizan
  • Khairyn Othman
  • Lynn Dayana
  • Damya Hanna
  • Lily Suriani
  • Najwa Aiman
  • Norzailina
  • Meen Zulaikha
  • Norisah Bakar
  • Lily Kamaluddin
  • Lilly Haslina
  • Noorsuraya Adnan
  • Rnysa
  • Ruby Hazri
  • Salina Ibrahim
  • Sri Diah
  • Zaharah Muhammad



  • Dang malai Dang bungang ku:
  • Dang Amai
  • Dang Anis
  • Dang Ayang
  • Dang Inoi
  • Dang Jijah
  • Dang Kalas
  • Dang Nila
  • Dang Sari



  • Bicara tentang buku
  • Anak Dara Menteri - Matt Romeo
  • Anak Dara Menteri 3 - Matt Romeo
  • Bara - Abdul Rahim Awang
  • Damai - Noor Suraya
  • Doa Buat Suamiku - Sri Diah
  • HAIKU - Lelahiro/DiPinggiran/Tabir Alam
  • Janji Kasih - Sri Diah
  • Katak Di Atas Tempurung - Hj Mohd Hussain Hj Rahmanh
  • Kasih Kita - Najwa Aiman
  • Kopi susu sepatu biru
  • Lorong Ke Kaki Langit - Adi Al-Hadi
  • Labyrinth - Imaen
  • Mahligai Cinta - Sri Diah
  • Nyanyian Tanjung Sepi - Noor Suraya
  • Surat Ungu Untuk Nuha - Noor Suraya
  • Pada angin aku berpesan - Adileah
  • Panggil aku Dahlia - Noor Suraya
  • Takdir - Norisah A.Bakar
  • Tetralogi Laskar Pelangi - Andrea Hirata
  • Tetralogi Laskar Pelangi - Andrea Hirata
  • Travelog HAJI Mengubah Sempadan Iman - Muhd Kamil Ibrahim
  • Zahrah de Tigris - Khairyn Othman


  • Layarlara
  • Jang Geum


  • Si Tukang Ulas novel
  • Antu Buku
  • Seribu Satu Malam
  • Carriekirana
  • Wan Amalyn
  • Ulat Buku




  • Kitab coklat bulu sapi ~da7Crownies~
    chance made us friends
    hearts made us sisters
  • Kaka Basai
  • Lai Damit
  • Along
  • Angah~Achik~Ucu


  • Sesuatu
  • Aku yang pancit
  • Pontianak
  • satu-dua-tiga
  • Tersampok
  • Teropong Ajaib
  • Ternakan cendawan


  • Mambang Tanah
  • Do Mulu


  • Masam-masam Manis
  • Puteri Abu dan Tongkat Sakti
  • Lucifer oh Lucifer
  • Mahligai Cinta Ku
  • Hobi Gila
  • Kucing
  • Suntuk


  • Bila hati menjerit
  • Rindunya zaman hingus meleleh
  • Disubuh duapuluh tujuh februari


    Teman Maya
  • Adhan
  • Anni
  • Bunga Di Jakarta
  • Cik CTi
  • Chempaka
  • Siti Di Kota Singa
  • Suhaila di Nagaoka



  • Landing Time
  • Eita
  • Kak Uya
  • Ija
  • Ruby Hazri
  • Ryana
  • Seriadriani


  • Gudang Buku
  • Alaf21
  • CESB
  • Jemari Seni







  • Khazanah dapor ku yang tak ternilai


    [Periuk Nasi] [Chocoholic] [Fingers] [Gourmet - 60years in making] [Salad] [Say Cheeze] [Scone] [Shortbread]


    MengAyamKaran???
  • ABC Cake
  • Ayam Madu
  • Batu Belah Batu Betangkop
  • Bread Butter Pudding
  • Brodetto
  • Choc Almond Muffin
  • Chocolate Ganache Cheese Cake
  • Custard Coconut Rough>
  • FudgyBrownies
  • Kek Cawan Sanang dan Nyaman
  • Laksa Labok
  • Myrah Cuppies
  • Makaroni Bakar
  • Kek Ngek Ngeek
  • Pancake With Caramel Apple
  • Pavlova
  • Pavlova TIPs
  • Rangin
  • Redbean Bun
  • Roll Bulu Merak
  • Roll Batu Bungan
  • Roasted Duck with Cranberry Sauce
  • Sayor Tai Thong Bu Apsah
  • Shortbread
  • SinahMon Roll
  • Snow White Cheese Cake
  • Soto Rindu
  • Summer Fruit Pie topping with Meringue
  • Tat Nenas
  • Triple Chocolate Peanut Butter Cookies
  • Trifle




  • Dapur berasap
  • Animah
  • Bakers Place
  • Brownies
  • Bunda Nandine di Batam
  • Cek De Sam
  • Cik Wan
  • Cookies Monstarr
  • Diana
  • Ihsan
  • Jun di Shah Alam
  • MamaFami
  • Kak Norz
  • Kak Pah Sherry
  • Mama Sya
  • Mamazieza
  • Mama Vouge
  • Mat Gebu di Johor
  • Princess Haryati
  • ResipiNet
  • Rinnchan
  • Rossya
  • Rozzan di Singapura
  • Su Yin
  • Tun Zureidai
  • Ummi di Pahang
  • Umi-e
  • What I eat today?


  • Betty Crocker
  • Cooking for Engineers
  • Delia Online
  • Jamie Oliver
  • Nigella Lawson
  • Gadget Candy

  • Landing time:
  • House and Garden
  • Better Homes and Garden




  • Mula mencoret 21hb March 2005






    My blog is worth $11,290.80.
    How much is your blog worth?




    If you want to be updated on this weblog Enter your email here:



    rss feed



    Friday, May 06, 2011
    Cinta Belacan

    Dendam dalam diam


    Tok Umi menyusun daun pisang yang sudah dibersihkannya di atas dulang tembaga besar yang bulat itu. Lalu nasi Briyani Bombay Masala  yang dimasaknya di dalam periuk tembaga turun temurun keluarga Sh.Ali Mohammed tadi itu dikaut dengan cermat dan diletakkan pada dulang  tembaga yang dialas daun pisang  tadi.  Seketul paha anak kambing biri-biri  panggang bermadu yang dibakarnya 4 jam itu diletakkan di tengah-tengah nasi briyani. Chutney buah Tangerine yang di campur buah-buah kering  diletakkan pula di keliling ayam panggang. Kemudian tangannya meraup segenggam lagi kacang badam di dalam balang kaca di sebelahnya dan ditaburkan di atas nasi. Kemudian kismis hitam. Kemudian kurma Safawi. Akhir sekali daun pudina.

    "Tok Umi.. Tok Imam sudah sampai". 
    Syasya melaung dari ruang tengah. Suaranya yang high pitch itu cukup membuat semua mata terus memandang ke ruang depan. Dari jauh nampak tok imam sedang berjalan tertunduk-tunduk masuk ke ruang tengah.

    "Kak Umi, lilin dan tikar sila mana?" Tok Apsah membisikkan ke telinga tok Umi. Tok Apsah baru perasan, tempat akad nikah itu belum disediakan tok Umi lagi.

    Tok Umi menarik muncungnya. Dia berdiri dan melurut  kemas kurung suteranya ke bawah dengan kedua tangan lalu  meninggalkan dulang tembaga yang sudah siap berisi nasi briyani berhias paha anak kambing biri-biri itu dan masuk ke dalam stor peralatan di sudut belakang dapur dengan desahan kecil.

    Beberapa minit dia mencari tikar sila baldu merah hati ayam yang bertekat benang emas halus itu, tapi tidak terjumpa. Tiba-tiba tok Umi dapat akal yang cukup gemilang. Tangannya laju menarik sarung 'kusyen anak-beranak' lip-lap sulaman Iran, yang bertenun dengan dawai emas dan manik-manik yang tajam itu keluar dari rak dalam stor itu. Dipilihnya saiz yang paling besar. Cun-cun saiz tikar sila. 

    Semenjak baju suteranya tersangkut dan rosak akibat dawai halus dari tenunan kusyen itu, tok Umi sudah serik menghias set kayu Rosewoodnya dengan 'kusyen anak-beranak' Iran yang tak 'mesra alam' itu. "Harap saja muka cantik tapi perangai... huuuhh".  Dia melepaskan geram pada sarung kusyen Iran itu pulak.

    Tok Apsah sudah berdiri di ambang pintu stor dan memerhatikan tingkah ganjil tok Umi. "Kak Umi... siapa yang cantik. Siapa pulak yang buruk perangai ni?" Tok Apsah menaikkan sebelah keningnya, ala-ala  Ziana Zain.

    "Dah lah dah... Kau bawak keluar sarung kusyen ni, buat tikar sila". Tok Umi menghulurkan sarung kusyen Iran itu pada tok Apsah dengan selambanya.

    Mata tok Apsah mencerun. "Kak Umi biar betul. Ni kan sarung kusyen. Lagi pula mana sesuai buat tikar sila. TAJAM. Bahaya tau. Kesian pengantin lelaki tu nanti". Tok Apsah memprotes keras.

    "Hisy.. Orang tua ni.. banyak songeh pulak. Kau turut saja apa yang aku suruh. Titik."  Tok Umi langsung tak menghiraukan kegusaran tok Apsah.

    Tok Umi mengira-ngira jangka masa majlis akad nikah itu di dalam hatinya. Kalau ikut kebiasaan imam Haji Ibrahim, beliau selalu meyelitkan takzirah yang panjang pada bakal pengantin, juga untuk para tetamu. Kemudian imam Ibrahim selalu saja bermunajat bersama-sama tetamu di akhir majlis. Senyum tok Umi  sudah panjang hingga ke tahi lalat di bawah matanya. Tok Umi sudah seronok membayangkan pengantin lelaki dengan rasa seksanya duduk di atas sarung kusyen yang tajam itu nanti.

    " Emmmm rasakan. Gatal sangat." Senyum tok Umi menjadi-jadi hingga tok Apsah perasan, ada cahaya dendam di mata tok Umi.

    "Astaghafirullah..." Tok Apsah mengurut dada.

    ~Sekapur Sirih~

    Salam semua. Sudah lama aku tidak mencatat di sini. Tetiba gatal pula tangan nak merepek. Apa khabar anda semua? Sehat? Harap-harap semua ceria ye.

    Lusa sudah hari ibu. Adakah anda sudah bersedia? Kalau belum fikir-fikirkanlah ye.

    Tahu tak, hadiah bukan semestinya yang mahal. Hadiah yang kecil di tapak tangannya tapi tidak bermakna kecil di hatinya.  Jadi, berilah sesuatu yang membuat hati ibu besar, sebesar stadium negara. Salam Hari Ibu semua.

    Posted at 02:46 pm by ninasuria

     

    Leave a Comment:

    Name


    Homepage (optional)


    Comments




    Previous Entry Home Next Entry