Entry: Terkedu Sunday, December 11, 2011



Pagi khamis itu, tika aku ingin menghantar Leynah ke sekolah, ku lihat Leynah masih sibuk di meja kerjaku. Crayon, pensel warna dan kertas kajang A4 berserakan di sisinya.

"Leyn! Liat tv saja, kerja sekolah belum siap lagi?". Aku menyerggahnya dari belakang dan menjengilkan mataku luas-luas. Leynah menatapku dengan wajah sayu.

"Leynah balum siap buat invitation card, babu?". Dengan suara tertahan-tahan, sendu.

"Hoh invitation card?". Hatiku terus runtuh. Aduhai puteriku.. Rupanya anggukkanku yang asal saja itu telah disahkanya 'OK'.



~Sekapur Sirih~

Dua minggu lalu Leynah asyik merengek, teringin sangat menyambut ulang tahunnya bersama kawan-kawannya. Aku memujuk supaya menunggu bulan depan. Saat ini kami masih dalam 'waktu berkabung', suami mak saudaraku baru sahaja meninggal.. Rasa tidak selesa bersuka ria saat orang yang terdekat dengan kita berdukacita.

Jadi dengan berat hati aku mengaturkan majlis minum teh 'terhumble' di taman belakang buat menyambut hari lahir Leyinah yang kelapan tahun bersama 3BFF(best friend forever) itu. Konon-kononnya... Dalam hati masih merasa ragu, jika ketiga-tiga BFFnya itu tidak hadir, bagaimana? Kesian Leyinah yang mengharap SANGAT itu.

Lalu aku pun mencetak kad jemputan majlis minum petang Leyinah sebanyak lapan keping. Jika BFFnya itu tidak datang, masih ada lagi temannya yang lain akan MUNGKIN datang, kan? Otak kananku mula merangka..

dan tahu tak apa terjadi selepas itu.. Leyinah dengan gumbiranya 'mengcarbon-copykan' kartu undangan itu dua kali ganda.. Alasan semua teman kelasnya ingin hadir. Mak aiiiiiiii...

Anekdot:
Entri ini seharusnya aku poskan pada 23Oktober 2011, tapi talian internet bagai siput berjalan.

Petang ini baru teringat kembali tentang entri yang sudah expired ini. Membaca catatan ini kembali, terasa ingin mengongsikannya.. Apalagi mengingatkan tentang surat 'chenta' Leynah yang ditinggalkannya di bawah bantalku, sehari selepas sambutan ulang tahunnya itu..



Dan aku terkedu lagi

   0 comments

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments